Години наред в България за зимната поддръжка и почистване на пътищата
се използваше единствено Натриев Хлорид, като евтино и широкоразпространено
средство за обезледяване.
Практиката обаче показва, че обикновената индустриална сол Na Cl
не е достатъчно ефективна , особено при температури под - 6°С, при
които тя спира своя ефект, причинява сериозни щети на обкръжаващата
пътна растителност, може да замърси водната повърхност, както и
източниците за питейна вода и не на последно място - има силно корозийно
действие върху бетонови и метални конструкции.
В много страни със законова рамка, нейната употреба е изключително
ограничена или изцяло забранена.Пример за това е Канада, където
употребата на Натриев Хлорид за обезледяване е абсолютно забранен.
С цел запазване на екологията,употребата му е ограничена в отделни
региони на Словакия. Абсолютна забрана в Европа има за употребата
му по летищата и в райони , граничещи с национални паркове и питейни
водоизточници.
Ние смятаме, че с присъединяването на България към Европейския съюз
и приобщаването на страната към европейските изисквания се появява
нужда от по-висококачествени и ефективни продукти за поддържане
безопасността и движението по пътищата през зимата, за намаляване
на екологичните щети, за ограничаване корозийното действие на използваните
за целта обезледители и запазването на пътната инфраструктура, както
и спестяване на операции, свързани със снегопочистване.
Продуктът, който бихме искали да Ви предложим е 47% концентрат
на Магнезиев Хлорид (Mg Cl2),
под формата на люспи.
Защо Ви го препоръчваме?
Основните критерии по който се оценява ефективността на даден обезледител
са :
- Температурата до която той действа
- Скорост на осъществяване на процеса “топене“
- Продължителност на действие
- Корозия и щети върху околната среда
Обезледяващите химикали , които обикновено се използват за да размразят
снега и леда е необходимо първо да привлекат или да влязат в контакт
с влагата и да образуват разтвор –на химически език – воден солен
разтвор. Тогава разтворът навлиза надолу през леда и снега докато
стигне до пътната настилка.
Веднъж достигнали до пътната настилка, разстелени по повърхността
, те позволяват на леда и снега да се разтопи да бъде възможно да
се подкопае чрез механична обработка, тоест чрез изстъргване или
гребло.Химическото поведение е едно и също в тази смес, но различията
по отношение на това как работят обезледителите са забележителни.
Основната причина за тези различия е , че някои химикали отнемат
повече време докато се разтворят, преди да могат да започнат да
проникват в леда и снега.
Макар, че снега и леда са просто замръзнала вода, влагата при много
ниски температури, предизвикващи замръзване не е налична, така ,
че втечняването е по-бавно. От всички химикали, Калциевия хлорид
и Магнезиевия хлорид имат най-голяма способност да привличат и задържат
влагата от тяхното обкръжение. Това води до ускоряване на процеса
на разтваряне и разтопяване, не изисква допълнително почистване
на настилката след прилагането им , не замърсява въздуха.
Екзотермични и ендотермични реакции
При осъществяване на реакция между обезледителя и снега и леда за
размразяването им от значение е отделянето на топлина. При разтварянето
на Магнезиев Хлорид се освобождава топлина или се получава така
нар.екзотермична реакция.
При Натриевия хлорид е точно обратното-той изтегля 41147 Джаула
от обкръжението си , докато влиза в разтвор с него ,т.е получава
се ендотермична реакция.
Скорост на процеса топене и продължителност
При използването на обезледители, един от показателите за ефективност
е времето за което се осъществява процеса на разтопяване и продължителността
на действие на обезледитела. Повечето познати обезледители в това
число и Na Cl – Натриев Хлорид в своя естествен вид са в твърда
форма и приложени като обезледители, макар и във воден разтвор на
пътя, те се стремят към възвръщане на своето естествено твърдо състояние,
което води до краткотрайно действие, натрупване на големи количества
от тях по пътната повърхност и многократно приложение.
Обезледителите, които химически реагират на влагата на въздуха имат
свойството да разтопяват много по-бързо леда и снега. Люспите от
Магнезиев Хлорид, които предлагаме съдържат 6 молекули вода, силно
хигроскопични са и влизат лесно и бързо в контакт с влагата от въздуха.
Това позволява на разтопяващия разтвор да действа много по-продължително
върху пътната повърхност и съответно да съкрати с около 40% операциите,
свързани със снегопочистване и обезледяване.
Ниска точка на замръзване
22% концентриран воден разтвор на Магнезиев хлорид замръзва
едва
при температура под -35°С
При температура по-ниска от -15°С, 22% концентриран
воден разтвор на Натриев Хлорид вече ще е замръзнал .
На практика Натриевия хлорид не действа при температури по-ниски
от -6°С.
Корозия
Голяма част от нарушената структура на бетона и асфалта след студена
зима се дължи на естествените процеси , които протичат – замразяване
и размразяване.Влагата ,която прониква в порите на бетона или асфалта
и превръщането на тази влага в лед, създават натиск и напрежение
в структурата на бетона и асфалта.
Използването на обезледители, които имат не достатъчно продължително
действие и не са ефективни при ниски температури, води до увеличаване
на процесите на размразяване и замръзване, многократно повтаряне
на операциите, свързани с почистване и натрупване на големи количества
от тези обезледители върху пътя или бетона.
Магнезиевия хлорид , като обезледител с ниска точка на замръзване
и продължително действие ограничава корозията и намалява риска от
бързо и повторно замръзване.
Превантивното влажно пръскане на пътя с воден разтвор на Магнезиев
хлорид не позволява образуването на лед и поледица!
Друго негово приложение е подтискане образуването на прах и в някои
скандинавски страни това му приложение е широко разпространено.
Надяваме се , че изброените по-горе предимства, както и инструкциите
за приложение , описани в брошурата ни , са достатъчно убедителни
за да включите този химикал в гамата от обезледители, които ще ползвате
тази зима за поддръжка и почистване на пътища, паркинги и пешеходни
зони. |